Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Monday 2 September 2013

Jom Reset Menu!


Hah! Bukan minda aje yang perlu direset, menu seharian pun perlu direset ok. Inilah gambar menu sarapan saya yang baru. Nampak macam menu diet orang nak kurus aje kan. Haha. Nope! Bukan! Tukar menu bukan sebab nak kurus tapi sebab nak SIHAT. Saya ni kalau sarapan mesti nak nasi lemak dan apa saja bentuk sarapan yang berat-berat. Nasi lemak pulak biasanya mesti saiz L (macam baju pulak!), dan mesti ada macam-macam hiasan lain bagi tambah menarik dan menyelerakan. Letak seketul ayam masak merah (nak peha ya), letak telur rebus sebijik. Perghh! Sedap tul!. Tapi, kalau dah hari-hari nasi lemak? Weh! Boleh naik lemak macam tu! Ish...no, no! Bukannya saya nak berhenti terus dari makan nasi lemak...cuma nak kurangkan. Mungkin boleh makan seminggu tu dua kali ke kan. So, sebagai penggantinya saya akan mulakan dengan sarapan lain, selain nasi lemak. Kita ada banyak lagi jenis makanan kan. Tinggal pilih aje.

Saya juga nak kurangkan makanan fast food, makan minum benda yang manis-manis, dan juga makanan bergoreng. Semua tu makanan kegemaran saya. Ni jerawat berlumba-lumba lari keluar macam sukan olimpik aje! Emm...kena ubah cara pemakanan. Tak boleh jadi ni.

Saya perlukan menu yang sihat untuk kesihatan yang baik. Saya ni kalau dapat nak gemuk sikit pun takpe, yang penting sihat. Kalau nak tau, arwah mak saya ada kencing manis dan abah saya ada darah tinggi. Jadi, keturunan saya ada penyakit-penyakit seperti tu. Jadi, mulai sekarang memang kena jaga pemakanan.

Gambar tahun 2003, masa form 6
Gambar kahwin tahun 2008
Gambar terkini, tahun 2013
Kalau tengok pada ketiga-tiga gambar ni pun, memang jelas bukan kurus yang saya cari. Haha. Cuma saya tak mau di kemudian hari nanti, saya kurus dan berpenyakit. Sebab keturunan keluarga saya ada penyakit 3 serangkai tu, so ada baiknya kita mencegah kerana mencegah itu lebih baik dari merawat. Kan?


So, boleh tak kongsikan menu sihat korang? Menu sihat bagaimana yang korang amalkan dalam pemakanan seharian? Kalau ada link untuk website yang bagus tentang ni pun boleh la share dengan saya ye...

Thanks semua sudi baca...

1 comment:

  1. cun ..masih cun dari dulu sampai sekarang ..tapi dulu solo sekarang berdua dan bertiga..hehe

    ReplyDelete