Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Monday 2 September 2013

Breaststroke

Alhamdulillah, selepas cuti raya hari tu saya dah pun memulakan kelas renang bersama Mai Swim di Pusat Akuatik Darul Ehsan, Shah Alam. Saya dah mulakan 2 kali kelas dan sekarang dah masuk bab stroke. Boleh baca di SINI untuk entry lepas pasal kelas ni. Rasa macam tak percaya aje sebab saya cukup risau tentang water confident saya. Saya risau kelas saya tu akan banyak menghabiskan masa di water confident aje. Tak sangka, dalam kelas pertama aje saya dah boleh mula belajar stroke. Sebab saya ni memang takut air...huhu. Saya rasa sangat bersyukur sebab berjaya mengatasi rasa takut di dalam air. Terima kasih kepada suami kerana inilah hobi baru saya! Memang memenatkan tapi its fun! Belum pandai berenang lagi dah seronok tau.



So, sekarang saya tengah belajar leg kick technique untuk breaststroke iaitu teknik renang gaya dada. Renang gaya katak tau tak sebab gayanya memang serupa macam katak tengah berenang. Mula-mula tu agak frust sebab iya la kan baru lagi belajar. Saya perlu banyakkan latihan untuk membiasakan diri dengan pergerakan kaki dahulu sebelum masuk bab pergerakan tangan. Menurut coach saya, katanya apabila sudah biasa dengan kaki, nanti akan lebih mudah bila nak masuk pergerakan tangan.

Tapi, tulah masa agak terhad untuk saya banyak berlatih. Biasanya lepas habis kelas, saya akan sambung berlatih dalam satu jam lagi sebelum balik. Lepas tu saya akan tunggu next week punya kelas. Saya ambil kelas untuk sekali dalam seminggu. Tetiba rasa nak buat kolam renang kat rumah ni. Nak buat kat mana? Atas bumbung? Haha. Mana ada ruang dah untuk rumah teres ni. Lainlah kalau rumah lot tepi ke kan. Huhu.

Saya pun banyakkan berlatih di rumah secara dry exercise. Berlatih kat hujung sofa bed lagi! Haha. Bolehlah kira macam bersenam biasa tu. Jadi, saya banyakkan tengok video di Youtube. Ulang-ulang dan cuba faham. Cari tips dari blog. Blog yang baru saja saya jumpa ni memang menarik, masa saya baru nak mula dalam berenang ni la. Ianya ringkas dan mudah faham. Pada sesiapa yang nak tips renang tu bolehlah klik link di bawah ni :


Bolehlah google untuk lebih banyak lagi tips dari blog yang lain. Ok, nanti saya akan kongsi lagi untuk kelas yang seterusnya. Thanks pada yang sudi baca.

3 comments:

  1. mmg srnok sgt belajar berenang, eija masa 1st time bljr dulu pun rasa boleh ke dah berumur ni baru sibuk nak bljr berenang, hari pertama belajar dh boleh sikit2 berenang sbb yg penting teknik pernafasan tu kan..

    ReplyDelete
  2. ooo..baru tahu breaststroke ni apa

    ReplyDelete
  3. terima kasih kak promote entri saya, by the way sangat happy tgk kak begitu semangat nk blajar renang haha

    ReplyDelete