Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Tuesday 27 August 2013

Anda Kaki Game?

Saya suka main game dalam telefon. Tapi, bukan dalam kategori addicted. Kiranya, main bila perlulah (amboi, ayat mengelat! hihi). Game di tv pun saya suka jugak. Di rumah ni ada Nintendo Wii, memang sesekali seronok bermain terutamanya bersama anak-anak. Kadang-kadang, itulah salah satu cara saya meluangkan masa dengan anak-anak, kita have fun sama-sama. Main lumba basikal, ping pong (asyik kalah aje lawan dengan hubby...huh). Tapi, saya paling suka game memasak sebab saya rasa kepakaran saya lebih terserlah kat situ berbanding di dapur! Cenggitu pulak! Hehe...

Saya nak share top 5 game yang menjadi favourite saya. Khas untuk pengguna android, kesemua game ni boleh di download dari play store atau di google play.

1 - Kopi Tiam


Ini ialah game yang paling saya suka! Mula-mula dulu saya cuma main free version aje. Disebabkan saya suka sangat, saya beli game ni. First time tau beli game! Main sampai pengsan. Hehe... Game ni dihasilkan oleh Afzainizam Zahari. Game ini tentang time-management untuk sebuah kedai yang melibatkan makanan dari Singapore, Malaysia dan Indonesia. Kan saya kata, saya suka game masak-masak. Saya rasa game ni sangat sesuai untuk foreigner yang nak tau dengan lebih lanjut tentang makanan terbaik kita kan.

Huiyo! Satay dan ketupat in da house!
Mana tau dengan bermain game ni, boleh mendatangkan minat pada pelancong asing untuk ke negara kita kan. Macam-macam makanan dan minuman ada, ketupat, satay, nasi lemak, nasi ayam, mee rebus, roti canai, kopi, milo dinosaur pun ada!


Haa...jangan bagi customer marah tau...huhu... Nak tau dengan lebih lanjut pasal game ni bolehlah ke www.afzane.com , ada macam-macam game menarik lagi kat sana. 

2 - The Sims Freeplay


Saya rasa game ni semua orang tau kan. Famous game ni. Konsepnya lebih kepada real life game. Boleh makan, minum, berkerja dan dapat duit, lepas tu boleh beli rumah dan hias rumah. Tapi, game ni macam tak berapa sesuailah untuk budak-budak tak cukup umur tu terutama sekali part yang kena dating, kena kahwin tu. Hehe...


3 - Candy Crush Saga



Mula-mula dulu rasa menyampah sangat bila notification FB saya penuh dengan request game candy crush ni. Menatang apalah candy crush ni yang orang suka sangat nak request kat saya. Saya pun memulakan investigation ala-ala detective conan tu, pergilah tengok. Dah tengok, cubalah main sikit. Dah main-main sikit, emm...best jugak! Hehe...


Ada peminat candy crush kat sini? Hehe...

4 - Pou


Pou ialah virtual pet game. Inilah alien cute yang kita kena jaga. Kena bagi dia makan, bagi dia minum dan bermain. Dalam masa yang sama kita boleh customize dia ikut kesukaan kita. Anak-anak saya suka ni. Saya rasa ni sesuai untuk anak-anak kan. Sambil diorang bermain, diorang juga diberi rasa tanggungjawab untuk menjaga virtual pet ni. Lagipun, anak-anak saya memang tak ada bela real pet kat rumah ni. Memang sesuai sangatlah bagi diorang bela ni dulu. Teringat pulak dulu-dulu kita main tamagotchi! Best kan...

Cute kan? Kak Mia Liana punya...hehe
Comel kan pou pink ni? Saya pinjam kak Mia Liana punya. Dah tinggi level kak Mia Liana, saya punya baru nak mula. Jom tengok lagi kat Pou Mia Liana

5 - Bakery Story



Kalau dah suka game masak tu, kenalah ada game cake ni...hehe. Saya suka ni sebab saya tak pandai baking di dapur, tapi terror buat cake dalam game...haha...nampak sedap tau! 

Selesai sudah review top 5 game yang saya suka. Konklusinya, tak kisahlah kita suka main game apa sekalipun. Atau apa juga kegemaran kita selain bermain game. Apa yang lebih penting ialah kita menggunakan masa yang ada dengan sebaiknya. Janganlah main game sampai tak ingat nak solat, lupa nak makan, tak mandi. Jangan addicted pada perkara yang boleh mendatangkan lagha. Tak salah nak berhibur, tapi biar kena dengan tempatnya. Biar berpada-pada. Haa...jangan request game pada orang yang tak main game ya. Sia-sia aje kena sumpah nanti. Hehe...So, apa game kegemaran korang? Jom share dengan saya.

12 comments:

  1. hehee yang saya suka main confirm lah candy crush.. walaupun sakit hati bila asyik tak lepas je.. hehe

    ReplyDelete
  2. rara skrg main pou je.lain lain mls sbb xsempat.hehehe

    ReplyDelete
  3. fizi layan game ganaz2 aje..hikhik..masak2 nie mmg adik2 je yg main..hehe

    ReplyDelete
  4. amboiiiiiii rebut dgn anak2 tak? hee dulu suka main sim..skrg apa pon tak main hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...xde la, bdk2 tu ada gadget sdrik, jgn kacau mama punya. hihihi

      Delete
  5. kopi tiam tu nampak best.. sy pon ikut keadaan klu nak main game pon. semua games yg akak ckp tu best. :)

    ReplyDelete
  6. dlm byk2 cuma main candy crush je.. hehe

    ReplyDelete
  7. Follower ke : 227
    Hai.. Salam Kenal..
    done follow.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. wah,,, entry yg best! tapi ada satu game nie klu kita main dpt duit.. duit betul RM bukan monopoly punye,, try r game nie http://www.marketglory.com/strategygame/mrssyuhadah ... mmg dpt duit btul dgn main game jer... game nie mcm dunia sbnar... klu nk meniaga dlm game nie pun boleh.. tapi kena cari modal dlu... caranya klik 'work' lepas tu, duit akan masuk akaun... mula2 sya tak percaya, tapi lepas main baru percaya.. alg2 dpt meneruskan kegilaan game saya nie dgn cara dpt duit gak... :)

    ReplyDelete