Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Tuesday 23 July 2013

Tingkatkan Ibadah, Kurangkan Juadah


Selamat berpuasa kepada semua...

Bazar Ramadhan adalah suatu tempat yang penuh dengan godaan. Kalau pergi sana rasa nak beli semua makanan yang kita nampak. Makanan yang kita tak tau namanya pun kita tengok dah nampak sedap. Itu satu perkara biasa. Yang menjadi luar biasanya ialah membeli makanan lebih dari yang kita perlukan. Sebenarnya, kuantiti makanan yang kita perlukan untuk berbuka puasa adalah sama seperti yang biasa kita makan pada hari-hari biasa. Tidak ada pertambahan walaupun kita sedang berpuasa. Usah dibelai sangat nafsu makan.

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah,ayat 168,

" Hai manusia, makanlah barang yang halal lagi baik dari apa yang ada di bumi dan janganlah kamu turuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya ia musuh yang nyata bagi kamu"

Arwah mak saya selalu kata, kalau pergi bazar tu sebenarnya kita ni lebih 'lapar mata' dari lapar perut. Semua nampak sedap. Itu memang fitrah manusia. Sebaiknya kita bersederhana, dan apa yang lebih penting ialah elakkan pembaziran. Usah cemarkan kemuliaan bulan Ramadhan ini yang lebih menuntut kita untuk memperbanyakkan ibadah dari melebih-lebihkan juadah sampai penuh semeja.

Tips membeli juadah di bazar Ramadhan.

Kuantiti 
Ini ialah perkara pertama sekali yang kita perlu siap sediakan awal-awal sebelum ke bazar. Berapa banyakkah keperluan makanan yang kita perlukan? Contoh, nak beli kuih. Nak beli berapa jenis? Berapa ketul? Sebaiknya jangan lebih dari 2 jenis. Kalau dah ada kurma di rumah, tak beli kuih pun tak apa. Nak beli lauk dan sayur pula sebaiknya beli satu jenis lauk dan satu jenis sayur sudah mencukupi. Nak beli ayam masak merah, belilah beberapa ketul sesuai dengan jumlah ahli keluarga di rumah. Seketul sorang pun cukuplah tu. Jangan makan banyak sangat nanti berat nak solat Tarawikh. Oh ya, tips ni khas untuk mereka yang memang tidak memasak di rumah ya.

Duit
Jangan bawa duit banyak-banyak. Bawa sekadar mencukupi sudahlah. Takut nanti bawa banyak sangat makin banyak pulak juadah yang nak diborong.

Apapun, tu hanyalah perkongsian dari saya saja. Nak lebih selamat, masaklah di rumah. Lebih berkat untuk keluarga kan.

10 comments:

  1. blogwalking n folow.. btw nice sharing.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks eina sakinah sudi singgah sini...selamat berkenalan... :)

      Delete
  2. nice sharing....btw follow sini..:)

    ReplyDelete
  3. ya betul tu..
    kalau p bazar mesti nafsu ja semata2.
    nak beli tu ni.
    tapi last2 makan xseberapa pun.
    yang paling fatin setuju.
    tu bawa duit xpayah banyak2 hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? Rasa nak jalan laju jer kalau masuk bazar...sbb semua yg kita nmpak, smua rasa nak...hihi...

      Delete
  4. mainan nafsu jer ni. mindset salah yg dibuat alasan: ala takpe. jgn berkira sgt, sekali sekali jer lgpun puasa sbulan sekali dlm setahun ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes...syaitan aje yg kena rantai di bulan Ramadhan, tapi kita masih lagi kena memandu nafsu...

      Delete
  5. sbb tu yuyu lagi suka masak sdiri dr beli, puas mkn ... kalo time mlas masak baru beli :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kan yuyu...lebih berkat sebab air tangan sendiri...sambil masak leh berzikir dan doa...

      Delete