Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Monday 22 July 2013

Tanda Allah Masih Peduli


Kuala Lumpur: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun yang ditinggalkan ibunya lebih lima jam di dalam kereta, maut dalam kejadian di sebuah sekolah menengah di USJ4, petang kelmarin.
Ibu kanak-kanak itu, Nor Zatusy Hazwa Abdul Rahim, 32, dikatakan terlupa anaknya itu di dalam kereta ketika tergesa-gesa menghadiri mesyuarat di sekolah berkenaan jam 11 pagi.

Mangsa, Nawal Iris Samsudin, ditemui dalam keadaan kebiruan dalam kereta ibunya sekitar jam 5.30 petang dipercayai kepanasan dan lemas.
Ibunya segera membawa anak bongsu daripada dua beradik itu ke klinik berhampiran tetapi disahkan meninggal dunia.
Sebelum ke sekolah, Nor Zatusy Hazwa dikatakan menghantar adiknya di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang sebelum bergegas ke sekolahnya untuk menghadiri mesyuarat itu kerana terlewat setengah jam.

Tak sedar anak tidur


Beliau tidak menyedari anaknya tidur di tempat duduk belakang keretanya.
Apabila kembali ke keretanya lima jam kemudian, Nor Zatusy Hazwa terkejut mendapati anaknya terbaring di tempat duduk belakang dalam keadaan kebiruan dan kaku.
Seorang kakitangan sekolah berkata kereta ibu mangsa ditutup rapat selain diletakkan di kawasan parkir tidak berbumbung dan cuaca panas terik.
“Selepas mesyuarat ibu mangsa dikatakan menghadiri kelas untuk mengajar dan terlupa anak yang ditinggalkan dalam keretanya.
“Mayat mangsa ditemui basah kuyup dan kebiruan,” katanya ketika ditemui BH.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli, berkata mangsa dipercayai mati lemas akibat terperangkap dalam kenderaan jenis PERODUA Myvi ibunya.
“Siasatan mendapati, ibu mangsa, didapati tanpa sedar meninggalkan anaknya yang sedang tidur di dalam kereta.
Mayat mangsa dibawa ke Hospital Serdang untuk bedah siasat.
“Kes ini pada awalnya diklasifikasikan sebagai mati mengejut. Bagaimanapun, siasatan lanjut mendapati terdapat unsur kecuaian dan dikelasifikasikan mengikut Seksyen 33 Akta Kanak-Kanak 2001,” katanya.
Sementara itu, jenazah kanak-kanak itu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam USJ 22 selepas solat Jumaat dengan dihadiri dihadiri kita-kira 30 ahli keluarga dan sahabat ibu bapanya.
Bapa saudara mangsa yang enggan dikenali berkata keluarga mereka reda dengan kejadian itu namun enggan mengulas lanjut.

Sumber : Berita Harian

Berikutan kes kematian kanak-kanak di dalam kereta yang tidak disengajakan, saya rasa terpanggil untuk mengulas isu ini sebagai salah seorang yang juga bergelar ibu. Begitu banyak komen di laman Facebook yang berbunyi :

'Lebih baik tak payah ada anak kalau tak reti jaga'
'Cuai, anak pun boleh lupa.'
'Tak bertanggungjawab'
'Mak jenis apa ni...'

Apabila berlakunya satu-satu kejadian seumpama ini, begitu ramai yang berlumba-lumba menjadi hakim, seolah-olah kamu adalah saksi utama kejadian, kamu ada di situ dan mengalaminya...menjatuhkan hukuman terus menerus...seolah-olah kerana si ibu itulah penyebab utama kejadian itu terjadi...kalaulah ibu tu...kalaulah ibu tu...dan terus berkalau-kalau...

Sesungguhnya tidak ada satu ibu di dunia ini pun yang menginginkn kematian anak, apatah lagi merancang dan membayangkan anak yang kita kandung dan besarkan untuk menerima maut di dalam kereta yang berkunci. Ada ke? Ada ke ibu-ibu dalam dunia ni yang memang bercita-cita nakkan penyebab kematian anak adalah kerana mati dikunci di dalam kereta?

Hanya dengan membaca, membayang, spekulasi sana sini tidak cukup untuk kamu memahami situasi sebenar...itu semua tidak memberikan kamu hak untuk menghukum si ibu! Cukup-cukuplah...

Paling lama pun kita nak bercakap soal ni, mungkin seminggu dua. Lepas tu apa akan jadi? Kita akan menjalani kehidupan seperti biasa. Bagaimana dengan si ibu tadi? Pernah kamu bayangkan betapa dia akan diburu dengan sesalan? Tekanan dan hentaman psikologi yang mungkin akan terus mengganggu emosi dan perjalanan hidupnya...

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya...

Kita hanya mampu menduga, yang mengalami lebih memahami...

Semoga ibu itu terus tabah...
Al-fatihah untuk adik Nawal Iris Samsudin...

4 comments:

  1. assalam,

    memanglah malang tak berbau tetapi sedikit sebanyak kita kene peka keadaan macam ni...

    mungkin kejadian ini tak kene dengan kita, kita cuma bolih bercakap dan menuding jari , menjadi hakim....

    tetapi macam mana perasaan ibu itu sendiri...dia pun tentu tak mahu perkara ini berlaku...
    jadi kita ambil lah iktibar dari trajedi malang ni..

    salam ramadhan dari bunda...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...

      Iya bunda, kita kena ambil iktibar, jadikan ini peringatan...bknnya terus menghakimi takdir Allah...

      Delete
  2. Replies
    1. kita ni pun blum tentu lagi bila...entah2 jap lagi...

      Delete