Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Sunday 3 February 2013

Redha


Pengertian redha ialah menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah SWT baik berupa peraturan (hukum) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah SWT.

Membaca pengertiannya memang mudah, tapi adakah semudah itu untuk kita mempraktikkannya dalam urusan kehidupan kita? Ada banyak perkara yang menuntut keredhaan kita. Sama ada perkara itu nampak baik di mata kita, atau pun sebaliknya. Bukan semua yang kita mahu, yang kita inginkan, kita akan dapat. Kadangkala lain yang kita mahu, lain pula yang Allah berikan. Kita tak suka, tapi jangan sampai kita marah kepadaNya.

Firman Allah maksudnya :

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
                                                                                    (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Seringkali saya dengar dari corong-corong radio, rancangan television dan bacaan dari majalah mengenai masalah kaum wanita bersama suami. Lelaki yang mereka dambakan sebelum kahwin itu kini telah berubah. Sebelum kahwin, dia tampak begitu indah di mata kita. Letaklah si dia di antara lelaki-lelaki yang lebih kacak, segak dan bergaya. Semestinya si dia pilihan hati kita itu akan tetap menjadi idaman. Tapi, setelah lima tahun, sepuluh tahun atau lebih dari itu, si dia tidak lagi seperti yang dulu. Kenapa dia jadi macam tu?

Ustaz Pahrol Mohd Juoi mengatakan, kita ini wahai isteri sebenarnya berkahwin dengan tiga orang iaitu :
  • Diri dia yang kita sangka.
  • Diri dia yang sebenar.
  • Siapa dia jadi selepas berkahwin dengan kita.

    Wahai wanita sekalian, suka di sini saya ambil petikan kata-kata dari ustazah Nurhafizah Musa iaitu didiklah hati untuk sentiasa redha dengan suami, redha dengan jodoh yang sudah ditentukan oleh Allah SWT. Sungguhpun dia tidak baik di pandangan mata kita, tapi boleh jadi dia baik di sisi Allah SWT, kerana dengan sifatnya itulah dapat mendidik hati dan jiwa kita untuk terus bersabar dalam menerima ketentuanNya. Usah merungut dan terus bertanya, 'Kenapa aku kahwin dengan dia?' 'Kenapa jodoh aku dengan dia?' 'Kalau aku kahwin dengan orang lain, tentu tak jadi macam ni', kerana itu adalah simptom-simpton tidak redha dengan ketentuan Illahi. Ianya halus tapi ada dalam hati kita.

Semuanya bermula dengan hati. Sambung ustazah Nurhafizah Musa lagi, titik awal kepada kesihatan hati itu terbahagi kepada tiga iaitu :

Pertama - Cahaya tauhid kepada Allah SWT.
Soal akidah dan tauhid harus ditanam dengan sebegitu mantap dalam hati seseorang. Sebab ia akan ada implikasi dalam seluruh pekerjaan kita di atas muka bumi ini.

Kedua - Amanah.
Amanah dari Allah. Berkait dengan hukum-hakam Allah, perintah Allah, dan meninggalkan larangan Allah.

Ketiga - Zikrullah.Mengingati Allah. Pastikan sedaya-upaya dalam apa jua yang kita lakukan, kita duduk dalam kerangka zikrullah. Supaya tidak ada orang yang mengasingkan pekerjaannya dengan zikrullah.

Marilah kita menakluk hati kita, perbetulkan isi hati kita agar kita dapat menghadapi segala yang terjadi dalam kehidupan ini sebagai sesuatu yang baik untuk kita.

2 comments:

  1. InsyaALLAH, redha dengan pasangan. terima segala kelebihan dan kekurangan yg ada pada dirinya..:)

    ReplyDelete