Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Friday 28 December 2012

Our Time Is Running Out


Teringat pulak kat lagu Muse. Tapi, bkn nak cerita pasal lagu tu pun. Ada perkara lain yang lebih penting dari tu. Sebut pasal masa. Memang kita dah kesuntukan masa. Untuk apa? Untuk melakukan PERUBAHAN. Tak lama aje lagi, 2013 bakal menjelma. Seperti biasalah ramai yg akan memasang azam memasing. Siap ada yg bwk azam 2,3 tahun lepas punya pun ada. Nak pasang azam ni tak payah tunggu awal thn baru, setiap masa kena ada azam. Celik mata bgn tidur ada azam, tutup mata nak tidur pun kena ada azam dah siap2...

Meh kita beralih kat cerita di bawah ni...

A : "Eh, cuba kau baca majalah ni. Artis K ni dah bertudunglah."
B : "Bertuahnya dia dah dapat hidayah. Hah, kau bila pulak nak bertudung?"
A : (Tersengih2) Belum sampai seru lagilah.

Sketsa kat atas ni saja saya reka, so mmg tak ada kena mengena dgn sesapa ek. Biasa tak korang dpt jawapan mcm ni dr kwn2 korang ke? Nak2 bila tanya bab2 bila nak bertudung, bila nak mula cukup solat 5 kali sehari? Atau apa2 soalan yg seumpama tulah, yang akhirnya mdpt jawapan "Belum sampai seru"... Aku mmg tak faham sungguh tang seru-seru ni? Seru utk apa yang ditunggu sebenarnya...?

Seronok tgk org lain dah dpt hidayah, tapi bila ditanya pada diri sendiri, jawabnya "Belum sampai seru"... Nak ke tidak hidayah tu?

"Hidup di dunia terlalu singkat utk menanti sesuatu yg tidak pasti."

Benda yg hilang kalau tak dicari mmg takkan muncul depan mata kita. Maka, solatlah. Tutuplah aurat. Pergilah haji. Hidayah tak sampai lagi? Belum ada seruan lagi? Aduhai...soalannya bukan pd, "Mengapa hidayah tidak muncul?" Tapi persoalannya adalah, "Mengapa kita tdk mencari hidayah yg tdk muncul2 tu?"

Jika betul kita menantikan hidayah drpd Allah utk kita berubah ke arah yg diredhai-Nya, cuba kita renung seketika. Usaha apa yg telah kita lakukan utk mendapatkan hidayah tersebut?


Maksudnya : Allah tidak sekali-kali menjadikan sesuatu kaum itu sesat sesudah Dia memberi hidayah petunjuk kepada mereka, sebelum Dia menerangkan kepada mereka apa yang wajib mereka pelihara dan melindungi diri daripadanya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
                                                                                                         (Surah at-Taubah 9: 115)

Seorang Muslim harus kuat menentang tuntutan nafsu. Jgn dibiarkan hati mengeluh dgn alasan tetapi tdk tergerak utk membuat keputusan dan mengambil tindakan. Jgn tangguh2 lagi, ayuh berubahlah. Kita perlu tundukkan kesombongan diri kita kpd Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Jgn habiskan masa dengan keluhan yg tdk bermanfaat. Knp hati tak tenang? Knp gagal periksa sdgkan dah berusaha? Cuba periksa kembali diri kita, apa yg tak kena? Jgn biarkan umur kita yg pendek ni berlalu begitu saja dan menjadi sia-sia belaka!                                                                   

2 comments: