Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Wednesday 21 August 2013

Soalan Cepuk Cemas


Gambar ni saya share dari facebook. Bila baca ni memang buat saya tersenyum lebar. Bukan apa, dulu saya pun biasa dihujani dek soalan-soalan macam ni. Wah, dihujani ok! Mencurah-curah soalan yang datang. Huhu. Biasalah kan, masyarakat Melayu kita memang terkenal dengan soalan-soalan macam ni. Sekarang, saya dah berkahwin dan dah beranak-pinak pun masih lagi dapat soalan yang macam ni. Iyalah, dah ada tiga anak pun, ada juga yang bertanya 'tiga aje ke? Bila nak tambah lagi?'. Aduhai, yang tiga ni dah naik semput menjaganya, sabar-sabarlah kalau nak tambah lagi. Haha...

Raya ni memang bertambah meriah dengan soalan-soalan yang seumpama ni kan. Bukan kata raya aje, time kenduri kahwin, kenduri anak saudara nak berkhatan pun masih ada yang sempat meengeluarkan stok soalan-soalan macam ni. Tapi, jarang pulak yang bertanya, 'eh, bini yang sama lagi ke? Bila nak tukar? Bila nak tambah bini baru?' Ada yang berani nak tanya macam tu ke? Tak ada pulak kan? Sudah-sudahlah nak jadi Detective Conan sangat. Kadang-kadang saya menyirap juga dengan orang yang suka sangat bertanya soalan macam ni. Macam tak ada sensitiviti pulak. Bukan dalam perkauman aje yang kena ada sensitiviti tau. Bukan apa, tanya soalan pasal anak pada orang yang dah dekat 10 tahun tak ada anak, tak ke mengguris perasaan orang tu dalam diam. Jangan nak kata dia dah lali ke apa, sebab kita sendiri tak tau apa perasaan dia yang begitu kepinginkan zuriat.

Tanya pulak soalan bila nak kahwin pada orang yang dah membujang dekat 10 tahun, itu pun dikira mengguris perasaan jugak. Siapa yang tak nak kahwin? Siapa yang tak nak ada suami/isteri, dan kemudian hidup bahagia bersama anak-anak hingga ke akhir hayat? Saya pasti, semua orang mengimpikan hal yang sama kan. Kehidupan kita lebih baik dalam rumahtangga itu tidak memberikan kita hak untuk mengusik perasaan orang lain tanpa sedar. Kita mungkin rasa biasa-biasa aje, tapi mereka?

Berhati-hatilah dalam menyusun kata. Terlajak perahu, boleh diundur. Terlajak kata, makan dalam jadinya. Jodoh, rezeki dan ajal itu adalah rahsia Allah. Namun, masih ramai yang asyik mempertikaikannya. Bersabarlah kepada mereka yang ditimpa ujian dan dugaan. Bersangka baiklah dengan Allah, jodoh yang lambat tiba barangkali untuk memberi ruang supaya kita lebih dekat denganNya dan memperlengkapkan diri sebelum bergelar suami/isteri. Zuriat yang belum kunjung tiba, barangkali untuk memberi kita peluang untuk menguatkan diri sebelum menjadi ibu bapa Mithali.

Sampaikan ada yang komen kat facebook, katanya kalau ramai sangat yang suka tanya soalan macam ni, printkan aje banyak-banyak dan simpan dalam handbag, lepas tu bagi pada yang bertanya. Haha. Sampai begitu sekali sebab penat dah nak menjawab. Sebab yang bertanya tu pun sebenarnya bukan orang lain, saudara mara kita juga, kenalan rapat kita juga.

Jadi, di bulan yang mulia ni apa kata kita banyakkan bermuhasabah diri. Renung balik perjalanan kehidupan kita ni dan belajarlah untuk lebih menghargai insan sekeliling kita.

9 comments:

  1. biasalah manusia..keep asking the same soalan...kadang2 mereka taktau pun soalan tu sensitif

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? dah xde modal nak menyembang kot...huhu...

      Delete
  2. soklan2 cmni dah selalu kene tanya..smpai kadang2 kita senyum je mls nk jawab dah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. senyum, tak perlu kata apa2...hehe, itu lbh baik kan...letih dah mjwbnya...

      Delete
  3. betul2 . jodoh kita hanya Allah yg tahu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya...kita kena yakinlah dgn janji Allah kan... :)

      Delete
  4. Btol tu kak.kalau agak2 org tu mcm sedih je.xyah lah tanya kan.mst lah orh tu sedih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? jgn main terjah je...kna sensitif sket dgn prasaan org lain...

      Delete
  5. itulah manusia kan..dulu masa mula-mula kahwin,Noey pun tension bila ada org dok sibuk bila nak ada anak.. padahal tak sampai tiga bulan Noey kahwin masa tu..

    ReplyDelete