Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Friday 2 August 2013

Balik Rumah Siapa? Baju raya?

Saya berasal dari Perak, suami pula dari Kuala Selangor dan kini kami menetap di Kuala Selangor. Sejak dari awal perkahwinan, memang tahun pertama kahwin tu dah siap plan awal-awal yang hari raya pertama di sebelah suami, kemudian tahun berikutnya di rumah saya dan macam tulah seterusnya. Saya pun tak ada masalah. Mungkin sebab jarak perjalanan antara tempat kami yang tak jauh, memakan masa tak sampai 2 jam. Raya pertama tu, kalau nak balik dua-dua kampung pun boleh. Jadi, kesimpulannya memang tak sempat dan no reasonlah nak fight pasal balik raya rumah siapa. Chewah, siap ada fight pulak. 

Di zaman yang serba canggih ni ada lagi ke orang yang gaduh-gaduh pasal balik raya rumah siapa ya? Rasanya dah tak relevan lagilah nak gaduh-gaduh pasal balik rumah siapa, semuanya boleh dibawa berbincang. Apa yang penting, redha suami ya. Jangan sampai suami kecik hati. Beria-ia sangat nak balik rumah kita dulu sampai hentak-hentak kaki, guling-guling hindustan ke (ada ke macam tu...hehe). Suami saya kata, kalau saya buat macam tu, dia akan buat dekkkk aje...tak kuasa nak melayan. Haha...tak kisahlah raya pertama tu rumah siapa kan, asalkan balik raya. 

Suami pun tolong bertoleransi sikit yer.

Emm...saya cakap macam tu mungkin sebab tempat kami dekat kot? Macam mana pulak dengan mereka yang familynya jauh dan jarang berjumpa? Jangan masam-masam muka masa malam raya sudahlah ya. Dah elok-elok mintak ampun tu jangan cepat sangat bukak buku baru yer. Bincang elok-elok.
Kepada mereka yang masih ada ibu bapa, inilah waktu dan saatnya untuk habiskan waktu bersama. Pada yang sebelum ni jarang balik kampung, sibuk berkerja, masa raya ni baliklah kampung. Macam saya, kalau balik kampung tu...memang rasa syahdu sangat. Ni tahun yang ke-4, saya menyambut Ramadhan dan insyaAllah akan bertemu Syawal tanpa kehadiran mak saya. Bila balik kampung, rasa sayu sangat. Sebab bila menjelangnya Syawal ni, arwah maklah yang paling sibuk kat rumah tu. Buat kuih raya, tukar langsir baru, sarung kusyen baru, isi biskut raya. Sekarang, semua tu dah tinggal kenangan. 

Preparation raya saya macam biasalah, setiap tahun pun simple aje. Tak ada nak tukar-tukar langsir baru pun, sarung kusyen pun tak ada sebab kat rumah guna sofa bed aje. Lagi best boleh golek-golek! Haha! Kuih raya? Emm...kuih tunjuk ajelah. Sebab rumah saya ni sebelah dengan rumah mak mertua. Kebiasaannya saudara-mara sebelah suami akan bertandang kat rumah ibu aje. Iya, ibu, mak mertua sayalah tu. Hehe... Kawan-kawan suami tu adalah yang datang kat rumah...tapi macam biasa, sangat simple. 

Malam tadi, kami sempatlah ke Anggerik Mall pergi cari baju raya. Tahun ni saya tak sempat nak jahit baju raya anak-anak, tak taulah sibuk dengan apa. So, kami pakat untuk beli saja tahun ni. Tahun ni akan beraya di kampung sebelah suami, dan tema pada tahun ini untuk kesemua saudara-mara, sepupu-sepapat ialah PURPLE! Untuk semua okay. So boleh imaginelah first day raya tu nanti ada macam-macam variasi purple. Sedondon gitu! Jangan ada yang tersilap kepit anak sudahlah ye. Anak okay lagi, jangan tertukar suami yer...haha...

So, pakaian raya kami anak-beranak pada tahun ini ditaja oleh Butik Sireh Pinang . Kononlah macam artis nak taja-taja pulak. Tak ada maknanya! Beli kat satu tempat aje dan dapat untuk semua size. Cuma kaler purple tu dapat yang dark dengan light. Tak dapatlah nak sama sangat tapi yang penting tetap purple jugaklah. Kira jadilah tu kan.



Saya pilih fabrik cotton linen, sebenarnya main pilih aje sebab dah itu yang ada semua saiz. Senang beli kat satu kedai aje kan. Kebiasaannya baju kurung saya memang sepasang aje. Tahun-tahun sebelum ni pun sama. Pakai masa raya pertama aje. Raya kedua, ketiga dan seterusnya pakai baju yang mana ada sebab saya sangat jarang pakai baju kurung. Teringat masa baru-baru kahwin, saya dapat hadiah baju kurung dari kawan, so pakai yang tu ajelah. Tapi, siapa lagi yang lebih seronok kalau bukan anak-anak kan? Kita pun terlebih excited bila shopping barang-barang diorang, kalau boleh dengan kedai-kedai sekali nak borong. Kalau saya, saya lebih suka beli baju atau pakaian yang santai dan boleh terus dipakai masa lepas raya. Saya jarang shopping baju-baju ni, selalu beli tudung aje. Beli tudung banyak-banyak, lepas tu asyik nak pakai tudung yang sama aje. Haha, nak buat macam mana, dah memang style! InsyaAllah, kali ni akan beli tudung di Tudung Nur , maybe pergi next week kalau sempat. 

So, apa cerita pasal balik raya dan baju raya korang? Please share. Mungkin ada pengalaman yang lebh menarik, pelik dan susah nak lupa tiap kali tiba raya. 

Hati-hati balik raya.

12 comments:

  1. kali nie Nad tak ade entry hehe
    tapi mak ayah nad mmg mcm akak. bergilir. tp sejak ayah da berumur sikit dia pun penat da dengan jem lagi. huhu

    baju raya.. nad baru beli semalam. beli saat akhir stok pun bnyk abes sobs tp okey la berbaloi daripda tak ada hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya la nad, akak pn beli baju last minute, hah dapek la kaler tak sedongdong! haha...jadik la yer drpd xde kan... geram gak bila yg kita minat tu xde size, oh sedeynya...

      mmg penat ngn jalan jem lg duk lelama lam kete...akak raya ke 3 kot bru blk perak lak...

      Delete
  2. yeay x sbr nk balik raya ni.sume dh siap,tapi kemas baju belum ag.huaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeay...akak pun jap g nk blk kg jap, nk g bwk abah soping raya...thn ni akak raya k.slgr, raya ke 3 kot bru blk perak...

      Delete
  3. Wah!! dah bli bju raya..zara belum lgi..tak berkesempatan untuk merajinkan diri lgi..hee..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...ni aje yang baru sempat bli...yg lain tu blum lg...mmg last minute btul r...

      Delete
  4. fatin tahun ni raya kat rumah ja hehe..
    sebelum2 ni akan tukar2 raya kat baling atau kat jitra.
    tapi sekarang tok baling dah tak ada..so kami raya kat jitra ja la dengan tok sini hehe.

    pasal baju raya Fatin baru ja update entry hehe. shopping sakan hee..
    fatin tahun ni tema kale merah hee..purple dah pernah dah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah wah...shopping sakan yer dia...nanti nak singgah la...perghh merah dia yer...hihi

      Delete
  5. bincang baik2 nak beraya di mana...ikut giliran.

    ReplyDelete
  6. okay la tu..kalo dibuatnye laki kak intan pakai t-shirt dengan slua pendek lg tahun ni.....lg haru.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, thn ni tak kot...haha...akn cuba pastikan dia beradab sket dlm etika berpakaian...hihihik

      Delete