Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Tuesday 1 January 2013

Berdoalah


Doa ialah senjata org Mukmin. Tajamkanlah doa dgn berhati-hati dan teliti. Jgn dibiarkan senjata kita tumpul krn kita sama sekali tidak tahu bila musuh akan dtg menyerang.

Renungkanlah sejenak,

Ada juga yg mempersoalkan hidupnya tetap susah walaupun membaca doa tersebut setiap hari. Jika begitu hasilnya, pasti ada yg tidak kena. Cuba kita tanya pd diri sendiri, bagaimanakah keadaan kita sewaktu membaca doa tersebut?

Org yg kerjanya mengemis tetapi jika cara mengemisnya tidak betul, sudah tentu tdk akan ada org yg kasihan apatah lg mahu bersedekah kpdnya. Begitu juga halnya dgn kita yg 'mengemis' kepada Allah. Jika membaca doa laju seperti peluru, satu patah perkataan pun tidak faham, ditambah lagi dgn otak yg melayang-layang entah ke mana, hati pula sibuk risau tentang dunia, duduk antara dua sujudnya pun bagai org yg dicucuk jarum pada punggungnya. Apakah patut kita menerima hasil drpd doa tersebut? Apabila adab berdoa tidak betul, layakkah kita menerima hasil doa tersebut?

Satu perkara yg perlu kita ingat, doa diperkenankan semasa kita berusaha dan bukannya semasa kita meminta. Baru aje sekali, dua berdoa dah bising-bising kenapa tak dimakbulkan? Lepas tu dah mula mengalah dan kurang berdoa. Mula mintak bantuan org lain. Lebih byk kita mintak tolong dgn manusia, lagi kurang keyakinan kita dengan Allah.

Maksudnya :

Dan Tuhanmu berfirman, "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mau menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina."

(Surah Ghafir 40: 60)

No comments:

Post a Comment