Assalamualaikum..semua♥


.....سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ.....


"YA ALLAH,,di hari yang penuh kemuliaan ini, Kau berikanlah rezeki yang melimpah-ruah & penuh keberkatan kepadaku dan suamiku, anak2ku,keluargaku&kel­uarga suamiku, Ya ALLAH,lindungilah kami Ya ALLAH & jauhkanlah kami dari perkara yang mendatangkan keburukan. Berkatilah kehidupan kami YA ALLAH.."...أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ..(Selawat)

Followers

Thursday 6 November 2014

Anak Oh Anak!

Budak Cerdik Jatuh Dalam Kereta
Melihatkan gambar ni memang akan membuatkan ramai yang mengucap panjang. Termasuk saya! Siapa sangka kan, semuanya berlaku dalam sekelip mata aje. Petang tu anak-anak happy ikut atuknya, nak ke taman permainan dekat dengan rumah. Tak sampai sejam pun, diorang dah balik rumah. Paling mengejutkan ialah keadaan si adik ni. Rupanya dia jatuh dalam kereta masa atuknya nak belok. Allahuakbar! Masa tu saya takut sangat tengok kepalanya berbalut dan darah yang banyak pada bajunya. Dahlah baju tu warna putih, darah tu sebenarnya sampai ke belakang. Kepalanya cuma luka, tak berjahit pun.

Saya terus teringatkan si abang. Si abang pun pernah kena macam ni tapi di dahi. 2 kali! Iya, 2 kali di dahi. Kali pertama terkena besi yang ada di bucu meja komputer di kampung. Kali kedua di rumah sendiri, terkena dinding yang juga ada bahagian tajam di bawahnya, tak tau nak gambarkan macam mana.

Beginilah keadaan anak-anak bila nak membesar. Dalam entry sebelum ni pun ada cerita pasal si abang retak tulang siku kan. Boleh baca di SINI

Cumanya kali ni saya dapat mengawasi keadaan dan perasaan dengan lebih baik. Mungkin juga sebab ianya bukan lagi kejadian pertama. Apapun, ibu bapa mana yang menginginkan perkara tak baik berlaku pada anak-anak. Semuanya pun mendoakan perkara yang baik kan. Namun, perkara dah terjadi. Kita kena redha. Adalah tu Allah nak tegur kita.

Jika engkau tertimpa suatu musibah janganlah mengatakan, "Seandainya aku berbuat begini dan begitu, niscaya hasilnya akan lain." Akan tetapi katakanlah, "Allah telah mentakdirkannya, dan apa yang Dia kehendaki Dia Perbuat." Sebab, mengandai-andai itu membuka pintu setan." (HR. Muslim)

Saya suka ulang hadis ni banyak kali. Supaya saya beringat, semua kejadian adalah atas kehendakNya.

Alhamdulillah, keadaan adik dah pun sembuh. Luka tu pun dah mengering dengan cepat. Budak-budak memang cepat sembuh. 

No comments:

Post a Comment